Inspirace pro práci s dětmi na doma – č. 4

Téma č. 3: Velikonoce

Začíná nám velikonoční týden. 🙂

 

Jak lidé slavili Velikonoce?

Můžete se s dětmi podívat na pohádku:
Chaloupka na vršku Jak se pomlázky ztratily (05).
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=nW7iVeLfuYc

Pokud máte knihu „Chaloupka na vršku“, pohádku si společně přečtěte.

Po shlédnutí příběhu (zjišťujte pomocí otázek pozornost dítěte při naslouchání) se dětí zeptejte:

  • V kterém ročním období slavíme Velikonoce? (opakujeme a upevňujeme názvy a posloupnost ročních období)
  • Proč se na Velikonoce vymetají komíny? (a jiné tradice a zvyky dostupné v příběhu)
  • Čemu se v příběhu říká „kočičky“ od rybníka? (při procházce je zkuste vyhledat)
  • Z čeho se plete pomlázka?
  • Čím se pomlázka zdobí?
  • Jakou barvu můžou mít mašličky na pomlázce? (nechte děti jmenovat a ukazovat, procvičovat barvy)
  • Co je to velikonoční „šlehání“? (Velikonoční šlehání mělo zaručit zdraví, zbavit tělo nemoci, dodat energii, radost, vitalitu a zabránit takzvanému „uschnutí“.)
  • Jak se koleduje o vajíčko?

 

Význam Velikonoc

Velikonoce jsou pro některé významný křesťanský svátek, pro jiné jsou symbolem příchodu jara spojeným s probouzením přírody a nového života.
Každý den si řekněte, jak se ten den ve velikonočním týdnu jmenuje a můžete splnit 1 malý úkol

Modré pondělí – poslední masopustní pondělí. Lidé zdobili kostely modrým a fialovým suknem.
Úkol: najděte doma 5 modrých věcí (hraček, oblečení apod.) – pojmenujte a vytleskejte slabiky. Řekněte první a poslední písmeno slova.

Šedé úterý – šedá barva reprezentuje úklid. Jaké znáš domácí práce?
Úkol: pomozte dnes mamince něco doma uklidit.

Škaredá středa – s tímto dnem je spojená pověra, pokud se bude člověk tento den mračit, zůstane mu to celý rok.
Vytvořte si velikonoční vajíčko (viz úkol pod textem níže).

Úkol pro vás: celý den se usmívat  🙂

Zelený čtvrtek – tento den se jedla jídla ze zelených surovin, ta měla zaručit zdraví po celý rok.
Úkol: vyjmenuj 5 druhů zeleného jídla zeleniny nebo ovoce. Pokud nevíš můžeš použít nápovědu – obrázek.

Velký pátek – podle pověstí se otevíraly hory, které ukrývaly poklady. Nesmělo se nic půjčovat, protože to prý přinášelo smůlu.
Úkol: Popros maminku nebo tatínka, aby ti schovali nějaký poklad po bytě ( nebo na zahradě) a pokus se ho najít.

Bílá sobota – v tento den hospodyňky začínají péct mazance, beránky, zdobí vajíčka. Kluci pletou pomlázky.
Úkol: můžete s maminkou upéct beránka viz recept níže.

Velikonoční neděle – každý hospodář v tento den nosil kus mazance na zahradu (pole), aby byla úroda po celý rok.
Dnešní úkol zní: dosyta se najíst. Sníst mazanec nebo beránka.

Velikonoční (červené) pondělí-  chlapci chodí vyšlehat holky, aby měly dostatek síly a krásy. Za odměnu dostanou od holek malovaná vajíčka, stuhy, různé dárky.  V některých domácnostech přichází velikonoční zajíček a schovává dětem po zahradě malovaná vajíčka a děti je musí najít.
Úkol: nezapomeň vyšlehat maminku, babičku nebo sestřičku.  Holčičky nezapomenou obdarovat kluky zdobeným vajíčkem.


 

Přečtěte dětem a naučte se některou lidovou velikonoční koledu, která se bude nejvíc líbit:

Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný.
Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný.


Upletl jsem pomlázku, je hezčí než z obrázku,
všechny holky, které znám, navštívím a vymrskám.
Než mi dají vajíčko, vyplatím je maličko.


Hody, hody, doprovody, já jsem malý zajíček,
utíkal jsem podle vody, nesl košík vajíček.
Potkala mě koroptvička, chtěla jedno červené,
že mi dá lán jetelíčka a já říkal: Ne, ne, ne.
Na remízku mezi poli, mám já strýčka králíčka,
tomu nosím každým rokem, malovaná vajíčka.


Paní mámo zlatičká,
darujte nám vajíčka,
nedáte-li vajíčka, uteče vám slepička,
do horního rybníčka,
a z rybníčka do louže,
kdo jí odtud pomůže?


 

Vejce je symbol nového, naděje, plodnosti, zrození, ale i smrti. Začátku a konce. Malovaným nebo různě zdobeným vajíčkám říkáme Kraslice.

Vytvořte si vlastní kraslici dle vaší fantazie (záleží na vás, zda vajíčka vybarvíte pastelkami, voskovkami, vodovými nebo jinými barvami, polepíte barevnými papírky, nebo různým materiálem a pod). Můžete použít obrys níže. Budeme rádi, když nazdobená vajíčka donesete při vycházce do MŠ a provázkem přivážete na plot. Moc se na vaše výtvory těšíme.

– List ke stažení


– Recept ke stažení


 

Náměty na další činnost:

Zasejte si společně s rodiči do misky osení (řeřicha, čočka, travní semena, a pod.) a pozorujte, jak roste. Starejte se o semínka (pozorování, zalévání, péče o rostlinku).

Zahrajte si brčkovou hru „Na sbírání barevných vajíček“.
Potřebujete brčko, několik nastříhaných bílých papírků do tvarů vajíček nebo koleček velikost cca 2 cm. Můžete využít i barevné kombinace. Papírová vajíčka rozložíte po stole a dítě jednotlivě sbírá nasátím vzduchu do brčka a přemísťuje je do určené misky.
Vajíčka můžete třídit podle tvarů nebo barev.
(Procvičujeme nácvik správného nádechu, podržení dechu, před pomalým výdechem)

Pokud máš doma plastelínu, můžeš si vytvořit velikonoční vajíčka. Kousek plastelíny si polož na dlaň a krouživými pohyby druhé ruky tvoř malé kuličky, které na okrajích trochu zmáčkneš.
Zkoušej např. stejně velká, různě velká, stejně barevná či různobarevná.


Rozvoj řeči:

Zahrajte si s maminkou hru: „Na co myslím?“
Jak se hra hraje?

Maminka: „Má to zobáček, žlutá peříčka. Kdo to je?“
Dítě: „Kuřátko“  

Role ve hře si můžete vyměnit.


 

Vypracuj 1 pracovní list a dávej pozor na správné držení tužky

– List ke stažení


 

PŘEJEME VÁM KRÁSNÉ VELIKONOCE!

 

 

 

Comments are closed.